Kaupungin rantaan nousi äkkiä näyttävä katos Järvenpäässä – tästä on kyse: "se ei ole sauna, tanssilava eikä kirkko"

Tervanokan uimarannan ohi kulkeneet ovat hieraisseet tänään silmiään Järvenpäässä. Rannalle on noussut muutamassa tunnissa näyttävä katos.

Jotkut ehtivät jo luulla, että <u>Tervanokkaan toivotun ja lupakäsittelyssä olevan saunan rakentaminen on alkanut</u> Kyseessä ei ole kuitenkaan sauna.

– Eikä tanssilava eikä kirkko. Niitäkin on ehditty arvuutella, työmaapäällikkö Kimmo Saharinennaurahtaa.

Kyseessä ei ole edes Järvenpäähän jäävä rakennus. Tervanokan uimarannan vieressä valmistuu nyt <u>Tuusulan Fjällbon rantaan tuleva uimapaviljonkilaituri</u>

Laituri kasataan Järvenpäässä, sillä Fjällbossa nostotöille ei ole tilaa, Kimmo Saharinen kertoo. Betoniponttonilaituri kuljetetaan Fjällbon rantaan kahtena palana vesireittejä pitkin.

Ensimmäinen laituripala hinataan Halosenniemen editse tänään paikalleen Fjällbohon, ja toinen paviljonkipala joko myöhään tänä iltana tai huomenaamuna, Saharinen kertoo.

Muutaman kilometrin pituisessa matkassa vierähtää tunti, Saharinen arvioi.

– Se on sen verran korkea rakennelma, ottaa helposti tuulta, Saharinen sanoo.

20 metriä pitkä laituri ja noin neljä metriä korkea paviljonki pultataan joustavalla nivelellä toisiinsa kiinni Fjällbon rannassa, Saharinen kertoo.

Tuusulanjärven mataluus ei ole ongelma suurten laiturielementtien vesimatkalla.

– Uppoama on vain noin puoli metriä. Reitiltä on käsittääkseni räjäytetty myös kivenlohkareita pois, Saharinen sanoo.

– Tämä on ihan tyypillistä kelluvalle rakentamiselle, teknisenä johtajana laiturin rakentavassa yrityksessä työskentelevä Saharinen sanoo.

Laiturin rakentava Bluet Oy oli rakentamassa Allas Sea Pool -merikylpylää Helsingin Kauppatorin viereen vuonna 2016.

– Siinä sai väistellä risteilylaivoja hinauksessa, Saharinen kertoo.

Tuusulanjärvellä voi tänään liikkua normaalisti laiturin kuljetusoperaatiosta huolimatta, työmaapäällikkö Saharinen kertoo.

– Hinauksesta ei tule aaltoja. Niin hiljaa mennään.

Fjällbon laituri viimeistellään paikan päällä huomenna. Sitten se on käytännössä valmis.

– Hyvin geometrinen rakennelma tämä on. Leikkauspinnat ovat isoja, Saharinen sanoo.